MODEL TASMIK
Takrif
Model Tasmik Khatam Al-Qur’an ialah satu program membimbing dan merekod perkembangan bacaan Al-Qur’an murid secara individu berdasarkan program yang diatur bagi membolehkan murid khatam Al-Qur’an semasa berada di Sekolah Kebangsaan dan dilaksanakan di luar jadual waktu.
Objektif:
- Murid dapatmembaca Al-Qur’an dengan bertajwid
- Murid dapat mengkhatamkan bacaan Al-Qur’an 30 juzuk.
JADUAL PELAKSANAAN PROGRAM TASMIK 2011
Bil | Tarikh | Hari | Tahun | Masa | Catatan |
5.2.2011 | Sabtu | 1-6 | 8.00-12.00 | ||
21.5.2011 | Sabtu | 1-6 | 8.00-1200 |
Bil | Nama Guru | Hari | Tahun | Masa | |
Ustaz Hairul | Isnin - Jumaat | 1,4,5,6 | Sebelum & Selepas Sesi P&P Persekolahan | ||
Ustazah Siti | Isnin - Jumaat | 1,4,5,6 | Sebelum & Selepas Sesi P&P Persekolahan | ||
Ustazah Fadilah | Isnin - Jumaat | 1 | Sebelum & Selepas Sesi P&P Persekolahan | ||
Ustazah Norliza | Isnin - Jumaat | 2 & 3 | Sebelum & Selepas Sesi P&P Persekolahan | ||
Ustazah Engku | KHAMIS | 2 & 3 | 12.35-1.05 |
MODEL 6 BULAN KHATAM AL-QUR’AN
Takrif
Model 6 bulan Khatam Al-Qur’an ialah program yang menumpukan kepada penguasaan kemahiran membaca Al-Qur’an pada enam bulan pertama tahun satu dan aspek khatam Al-Qur’an pada enam bulan pertama tahun 2 hingga tahun 6.
Objektif:
- Murid dapat membaca Al-Qur’an dengan lancer dan bertajwid.
- Murid dapat menghabiskan bacaan Al-Qur’an sebanyak 30 juzuk.
BACAAN IKUT GURU
Takrif
Bacaan Ikut Guru (BIG) ialah satu kaedah pengajaran dan pembelajaran bagi murid yang masih membaca buku Iqra’ dan murid yang membaca Al-Quran di bawah sukatan yang sebenarnya.
Matlamat:
- 1. Mimbimbing murid-murid yang masih belum boleh membaca Al-Quran dan murid yang membaca Al-Quran di bawah sukatan sebenar agar mereka dapat khatam Al-Quran.
- Memudahkan guru melaksanakan P&P khatam Al-Quran.
KEM LITERASI AL-QURAN : KELAS PEMULIHAN IQRA’
KONSEP
Kem Literasi Al-Quran merupakan aktiviti pemulihan bacaan al-Quran melalui pendekatan kaedah Iqra’ kepada murid-murid yang mengikuti program j-QAF di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran Malaysia yang masih belum menguasai Iqra’ 1 hingga 3. Aktiviti pemulihan ini dilaksanakan di luar jadual waktu persekolahan dengan berpandukan modul yang dicadangkan oleh KPM.
RASIONAL
Matlamat Kem Intervensi Literasi Al-Quran dijalankan ialah untuk memulihkan murid-murid program j-QAF yang masih di tahap kemahiran Iqra’ 1 hingga 3 supaya dapat mencapai sekurang-kurangnya tahap bacaan Iqra’ 4 seterusnya meneruskan bacaan selanjutnya. Murid-murid yang lambat menguasai Iqra’ dikhuatiri gagal mengikuti Kelas Khatam Al-Quran dan mencapai matlamat khatam sekiranya tidak dilaksanakan kem ini melalui pendekatan pemulihan. Melalui kem ini juga akan meningkatkan tahap dan kualiti bacaan murid melalui kaedah talaqqi dan musyafahah.
OBJEKTIF
Ø Murid-murid yang masih berada di tahap bacaan Iqra’ 1 dapat mencapai tahap bacaan Iqra’ 2.
Ø Murid-murid yang masih berada di tahap bacaan Iqra’ 2 dan 3 dapat mencapai tahap bacaan Iqra’ 4.
KUMPULAN SASARAN
60 orang murid tahun 1-6 yang mengikuti Program j-QAF dan masih di tahap bacaan Iqra 1.
TENAGA PEMBIMBING
Semua Guru j-QAF yang merupakan pembimbing Tasmik. Guru-guru Pendidikan Islam yang lain turut digalakkan membantu pelaksanaan Kem Literasi Al-Quran. Murid turus boleh digunakan sekiranya perlu.
STRATEGI PELAKSANAAN
TEMPOH PELAKSANAAN
Kem ini akan diadakan pada tarikh 26 Mac 2011 bermula pada pukul 7.30 pagi sehingga 12.00 tengahari. Bertempat di Dewan Ar-Rahman Sekolah Kebangsaan Kampong Pasir, Johor Bahru, Johor.
JAWATANKUASA PELAKSANA
Jawatankuasa Pelaksanaan Kem Intervensi Literasi Al-Quran adalah seperti berikut:
Penasihat : Guru Besar : Encik Kamaruddin Bin Haji Othman
Pengerusi : Penolong Kanan 1 : Puan Shamsusbariah Binti Razali
Penyelaras Kem : Ustaz Hairul Anuar Bin Abdullah
Setiausaha : Ustazah Norliza Binti Mohd Shah
Pen. Setiausaha : Ustazah Siti Rokiah Binti Mat
Bendahari : Ustazah Fadilah Binti Ismail
Penolong Bendahari : Ustazah Engku Nortiha Binti Engku Muda
AJK : Semua Guru j-QAF dan GPI
ALIRAN KERJA PELAKSANAAN
1 . Pelantikan Pembimbing KLAQ
2 . Mesyuarat JK Pelaksana KLAQ
3 . Pemilihan Murid KLAQ
4 . Pelaksanaan KILAQ
5 . Penyediaan Rekod
6 . Penyediaan Analisa
7 . Penyediaan Pelaporan & Dokumentasi
8 . Mesyuarat Post-Mortem Kaji Kekuatan dan Kelemahan Pasca Kem
MODUL PELAKSANAAN
Modul pelaksanaan Kem Literasi Al-Quran MODUL INOVASI IQRA’:
BUKU MUKASURAT BIL MS
BUKU IQRA' 1 3, 6, 9, 12, 15, 19, 21, 25 dan 30 09
BUKU IQRA' 2 1, 4, 5, 6, 8, 10, 14, 17, 21, 25 dan 30 11
BUKU IQRA' 3 1, 2, 3, 6 ,8, 10,14, 18, 19, 22, 25 dan 30 12
BUKU IQRA' 4 3, 5, 7, 9, 11, 14, 16, 18, 21, 25 dan 30 11
BUKU IQRA' 5 1, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 18, 20, 22, 25, 28 dan 30 15
BUKU IQRA' 6 1, 6, 7, 11, 15, 19, 22, 23, 25, 27 10
JUMLAH 68
REKOD PELAPORAN DAN PELAKSANAAN
KEWANGAN
SUMBER KEWANGAN
Peruntukan Panatia j-QAF JUMLAH = RM 20.00 |
ANGGARAN PERBELANJAAN KEM KLAQ
Hadiah Galakan |
(20 murid x RM 1.00) = RM 20.00 |
PENUTUP
Adalah menjadi harapan agar pelaksanaan Kem Literasi Al-Quran ini akan berjaya. Dengan penglibatan semua guru tidak mustahil apa yang hendak dicapai akan mampu dicapai. Bak kata pepatah “yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan